Umno Blogger Directory

Jom Baca.. Nukilan menarik gadis mualaf cina ini berkenaan nama beliau..


Aku suka budak cina ni … baca apa yg dia tulis tentang nama cina pada IC tapi agama islam 



Assalammualaykum to my dearest readers 


Ok today.. my blog is regarding my name. 

last month I went to collect my identity card from JPN. Alhamdulillah , it was done after such a long process.

Then..suddenly I recall an incident that happened when I was attending a talk regarding Shalat. This talk was registered by my boss from my working place ( All Praise to Allah, my boss sayang me so much and she reserved this ceramah agama seat for me )

So I was searching my name on the attendance sheet…… and I found this :
Sophea Ng bt Abdullah

Hmm…. Since when my father become Abdullah?

Then I took my pen and draw a line on the name, and I wrote my name beside it — Ng Pooi Kheng.

And then there was a pretty lady ( the person incharged of the attendance ) looked at me with a very unusual eye sight and asked :
“ ni ke nama betul?”
“ya Cik , ni nama saya.” I answered.
“eh.. betul ke ?” she asked again.
“ ya Cik.” I answered again , with a big wide smile *wink* ,

xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx

Hmmm….. lots people still dunno that it is not compulsory to change the name after someone embrace Islam.

I was once asked by someone :
XX :“ tahniah dah masuk Islam.. nama baru ?”
ME : “oh… saya takde nama baru.”
XX : “yang orang lain dok panggil Sophea tu?”
ME : “ooh tu nama panggilan. Dalam IC tak tukar.”
XX : “ekk apasal pulak? Kena lah tambah bt Abdullah kat belakang.”
ME : “yea boleh kalau nak tambah BT ABDULLAH.. tapi kalau x tambah pun takpe. Tak wajib.”
XX : “ ehhh kenalah tambah. Ng Pooi Kheng tu nama orang cina. Dah masuk Islam kena tukar nama , baru lar orang lain tau dah tukar agama.”
ME : “ Saya tukar agama , tapi saya tak tukar bangsa.”

Don’t worry , I answered it in a very nice way and smile of course… *ngeeee*

xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ng is my surname — 黄 (huang2)
Pooi Kheng is my name — 佩琼 (pei4 qiong2)
My name roughly means — fine , nice, good things and happiness.

For me…it might not be an Islamic name. but my name was given by my parents. It is just like the first gift they gave me when I was born. I appreciate my name so much.

And again.. embraced Islam doesn’t mean I turn myself into a Malay or Arabian. Not to be racist, but I am sure all of us are proud of our own blood. Same goes to me. I was a Chinese, and the only thing changed is… I am now a Chinese Muslim ( Allah is the Greatest)

Islam is a peaceful religion, that teach and guide us towards the right pathway.
The beauty of Islam should be seen through our attitude , personality , our life , our heart and our soul…. Not through our name.

But anyway…. You can still call me anyway u like.. depends on how close we are 

Ng , Angie , Sophea , Sophy , ah kheng , pooi kheng, kheng kheng….et c. hehehe
if we are close enough , no matter how u called me , I will sure recognize you 

that’s all I want to share.

Chinese is my root ; Islam is my way of life.

forgive me if my sentences offended anyone. Allah knows the Best.

Lots of love
Wa’laykumussalam
Regards,
Sophea Ng, 佩琼。

Sumber : http://sophyng.blogspot.com/ 

A.S:  Betul. Sikap kita yg beragama Islam inilah yg selalunya memberi prespsi negetif tentang Islam yg leluhurnya murni. Jika seseorang non-muslim tidak menyelidik sendiri apa itu Islam dan sekadar melihat perangai, watak dan sikap buruk kita, In-Sya-Allah mereka takkan masuk Islam melainkan kerana nak kahwin atau nak kaya.

 Memang betul, di Akhirat kita dipanggil berdasarkan nama yg baik-baik. Tetapi tahu ke kita nama dalam bahasa Cina tu bagus ke tak bagus.? Memang iya bahasa Akhirat ialah bahasa Al-Quran, tetapi Allah SWT tak dibatasi oleh satu-satu bahasa, kerana Dia lah Maha Pencipta segalanya termasuk bahasa dan bangsa. Tolonglah buang prasangka negetif. Islam bukan milik orang Melayu atau Arab sahaja. Sekalipun Nabi terakhir itu adalah kalangan bangsa Arab, tetapi penilaian kepada hamba-Nya pada keseluruhannya adalah berdasarkan Iman dan Taqwa. 

Bukan bangsa, bukan jubah serban, dan bukan janggut (sekalipun ia sunnah). Mungkin ada akan terkejut jika saya kata, kita tak masuk syurga kerana banyaknya solat kita termasuk solat 5 waktu. (Terkejut kan.?). Kerana solat 5 waktu itu perintah Allah SWT. Suka tak suka kena buat. Wajib buat. Tetapi kita masuk syurga kerana Rahmat-Nya. 

Tolong ubah sikap kita kerana Islam itu indah dan serba sempurna. Tidak sempurna Islam seseorang itu yang tak berakal. Itu Nabi kata. Saya sokong Ng Pooi Kheng. May Allah blessed you with Iman and Islam, the greatest gift from Allah SWT to those who deserved it.
Anak Seberang
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © 2013. All Rights Reserved.