Umno Blogger Directory

Abu Aqif Studio

@ustazfathulbari Komen Isu Boikot




Komen Abu Aqif: Isu boikot kembali hangat. Jika sebelum ini ia hangat kerana fitnah Dr Maza #Muzabzib si kaki fitnah, kini isu boikot kembali hangat kerana Palestin diserang oleh Israel. Namun Dr Maza #Muzabzib si kaki fitnah tetap juga mengambil kesempatan dari isu boikot terbaru ini dengan menyerang orang lain yang tidak sependapat dengannya. Sukati dialah.. Dah ketentuan Allah menjadikan dia hina begitu. Nak buat macam mana, ye tak?

Pelbagai alasan, hujah dan fakta yang diberikan untuk memboikot. Tidak kurang juga ramai yang memboikot kerana emosi dan ikut-ikutan.

Orang boikot jadi kami pun boikot la. Kami ni malas mengkaji. Bukan sahaja mengkaji, membaca kajian orang pun kami malas. Kami tengok kempen boikot ni macam cool je. Jadi kami ikut je la.

Saya cuba menulis (meng-komen) berkisar isu boikot sahaja. Jadi, mohon pembaca mendisiplinkan diri untuk tidak mencampur adukkan isu boikot dengan isu lain kerana nanti anda sendiri terkeliru antara maksud boikot, hak kebebasan memilih, hak pengguna, hak membeli dan pelbagai lagi isu lain yang anda sendiri kaitkan nanti. Nampak macam terkait tapi sebenarnya tidak. Akhirnya apa yang cuba disampaikan rupanya tidak sama dengan apa yang cuba difahami.

Menurut Kamus Dewan (edisi ke-4), maksud boikot adalah enggan berurus dgn (seseorang, organisasi, dll), biasanya untuk menyatakan rasa tidak bersetuju atau memaksa individu atau institusi yg berkenaan menerima syarat tertentu, memulaukan: dia menyuruh orang ~ kedai-kedai yg menjual barang dgn harga yg mahal; negara itu ~ semua sidang Majlis Keselamatan;pemboikotan perbuatan (tindakan dsb) memboikot, pemulauan: ~ ke atas barang-barang keluaran negara asing;pemboikot orang (syarikat, negeri, dll) yg memboikot, pemulau.

Atau dalam konteks yang saya ingin bangkitkan lebih mudah disimpulkan boikot adalah pemulauan.

Antara komen yang tidak termasuk langsung dengan isu boikot yang cuba dibangkitkan adalah seperti:

- Aku memang tak makan Mcd, aku lebih suka makan Ramli Burger. (Ini bukan boikot. Ini memilih)

- Aku memang dah lama boikot Mcd sebab makanan tu tidak menyihatkan. (Ini bukan boikot. Ini memilih)

- Aku memang tak suka makan Mcd sebab mahal. (Ini bukan boikot. Ini memilih)

- Aku boikot Mcd, tapi aku tak boikot Facebook. (Haa.. Ini hipokrit ^__^)

Kita tahu kempen boikot ini adalah hasil daripada tindak balas umat Islam terhadap serangan Yahudi Israel ke atas umat Islam di Gaza. Namun adakah ini adalah tindakan yang efektif? Atau adakah tindakan ini menepati syariat? Adakah dengan menaikkan kempen boikot akan membantu ekonomi umat Islam? adakah boikot akan menaikkan pendapatan negara? Dan yang paling penting sekali, adakah boikot akan membantu saudara Islam kita di Gaza?

أن الأصل في العبادات الحظر ؛ فلا يشرع منها إلا ما شرعه الله ورسوله ، والأصل في المعاملات والاستعمالات كلها الإباحة ; فلا يحرم منها إلا ما حرمه الله ورسوله

Asal hukum bagi setiap ibadat adalah dilarang, maka tidak disyariatkan melainkan apa yang telah disyariatkan oleh Allah dan rasul-Nya, manakala asal hukum di dalam muamalat dan urusan berkaitan dengannya seluruhnya adalah harus, maka tidak diharamkan melainkan apa yang diharamkan oleh Allah dan rasul-Nya. (‘Abdurrahman B. Nashir as-Sa’di, Taisir al-Latif al-Mannan fi Khulasah Tafsir al-Ahkam, 1/299)

Hukum asal ibadat adalah haram melainkan ada dalil yang menghalalkan.

Hukum muamalah pula asalnya adalah harus melainkan ada dalil yang mengharamkan.

Muamalah sangat luas dan isu yang dibangkitkan ini seperti jual beli termasuk dalam hal muamalah. Hukum jual beli adalah harus (halal) walaupun berurusan dengan orang kafir termasuk yahudi unless ada dalil yang menyatakan ianya haram. Jadi, apa dalil anda untuk boikot?

Pelbagai alasan diberikan untuk menghalalkan kempen boikot. Antara alasan popular mengapa mereka boikot adalah kerana syarikat² tertentu menyalurkan keuntungan perniagaan mereka kepada Yahudi Israel dan sekaligus bersubahat dalam membunuh umat Islam di Gaza. Jika benar perkara ini berlaku maka memang haram untuk kita menyumbang dalam urusan batil ini.

Bukan sahaja haram dalam isu Gaza, bahkan kita diharamkan menyumbang kepada apa² urusan yang membawa kepada dosa dan permusuhan.

Firman Allah,

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ

“Dan tolong menolonglah dalam perkara-perkara kebaikan dan ketakwaan dan jangan tolong menolong dalam hal-hal dosa dan permusuhan” [Al-Maa’idah, 2]

Namun sehingga hari ini masih belum ada mana² pihak mendatangkan bukti yang solid bahawa syarikat² tertentu menyalurkan dana ke Israel dan digunakan untuk merosakkan umat Islam di Gaza.

Tahukah anda, Islam mengajar kita berlaku adil walaupun pada musuh?

Jadilah orang yang adil walaupun kepada musuh-musuhmu, dan janganlah permusuhanmu kepada suatu kaum membawamu untuk menzalimi mareka. Allah berfirman:

ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

“Dan janganlah sekali kali kebencianmu terhadap suatu kaum mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan” [Al Maidah : 8]

Tahukah anda setiap tuduhan mestilah dengan bukti yang kukuh?

Sabda Nabi salAllahu alaihi wasallam,

البَيِّنَةُ عَلَى الْمُدَّعِي, وَالْيَمِيْنُ عَلَى الْمُنْكِرِ

Bukti itu harus didatangkan oleh orang yang menuduh, dan sumpah itu wajib bagi orang yang mengingkari tunduhan itu. [HR. Baihaqi dengan sanad shahih dan asal hadits ini ada dalam As Shahihain].

Sekali lagi, sehingga kini pertuduhan yang dilakukan masih belum dibuktikan lagi dengan bukti² yang kukuh. Di manakah bukti² kukuh tersebut? Adakah anda berlaku adil?

Nasihat saya, jika anda tidak mahu berlaku adil kepada musuh sekalipun, berlaku adillah dengan diri sendiri dengan meletakkan diri anda ditempat yang mulia. You are better than that.

Ada juga yang memberikan contoh di negara barat yang melakukan boikot secara aggresif dan ianya membuahkan hasil. Saya kurang faham hasil bagaimanakah yang mereka mahu tunjukkan. Adakah dengan kerugian syarikat² tertentu akan menyelamatkan nyawa orang Islam? Padahal setiap hari berita dalam dan luar negara melaporkan kematian dan kecederaan penduduk Palestin semakin bertambah.

Adakah ini dikatakan kejayaan? Adakah kerugian beberapa syarikat akan memberhentikan kekejaman Yahudi Israel? Atau persoalan paling penting yang perlu ditanya, adakah Zionist memerlukan dana dari syarikat yang dituduh tersebut?

Adakah kita membuang masa pada kempen yang langsung tidak ada kena mengena pun dengan inisiatif menyelamatkan nyawa umat Islam Palestin?

Bukankah laungan boikot ini sudah berpuluh tahun dilakukan dan jelas, ianya tidak berhasil. Tidak mahukah kita mencuba kaedah lain untuk menyelamatkan nyawa umat Islam di Palestin? Atau kita perlu cuba lagi memboikot untuk beberapa puluh taun lagi yang mendatang?

Adakah dengan menyalurkan masa, tenaga dan semangat pada kempen boikot akan menyelesaikan masalah umat Islam? Jika diteliti, masalah tidak selesai bahkan semakin bertambah kerana ramai pekerja akan kehilangan pekerjaan, syarikat dimiliki orang Islam akan mengalami kerugian atau lebih serius syarikat terpaksa ditutup.

Kita patut tanya kepada diri sendiri, kenapa tidak memboikot produk Yahudi yang telah terbukti merosakkan umat Islam seperti riba, rokok, media Yahudi yang menjadi alat propaganda dan hiburan yang tanpa sempadan.

Jangan terkejut jika saya katakan demokrasi dan demonstrasi juga adalah produk Yahudi. Tetapi malangnya ianya tidak diboikot pun?

Tidak guna kita boikot jika ekonomi sendiri masih tidak maju. Jika boikot itu berjaya sekalipun, ekonomi kita tetap ditakuk yang sama. Malangnya masa, tenaga dan semangat dan mungkin juga wang ringgit sudah dihabiskan untuk memboikot.

Paling saya tidak faham apa kena mengenanya boikot dengan demonstrasi yang mereka lakukan. Boikot adalah memulaukan. Perlukah berdemonstrasi? Jika anda memulau seseorang, perlukah anda berdemo di depan rumahnya? Dan perlukah boikot disertai dengan menghancurkan harta dan meludah orang tertentu?

Bukankah tindakan ini menyamakan anda dengan zionist?

Kempen boikot adalah kempen negatif. Kempen menghancurkan. Ia mendatangkan sentimen dan emosi yang tidak sihat. Mengapa tidak ditukar kempen boikot dan menghancurkan ini menjadi kempen yang positif dan membina? Mengapa tidak disalurkan masa, tenaga, semangat dan wang ringgit untuk memajukan ekonomi sendiri?

Saya lebih suka jika kempen boikot ini ditukar kepada kempen mendahulukan produk orang Islam atau kempen memperkasakan produk bumiputera atau kempen mendahulukan produk Melayu atau kempen jutawan bumiputera atau sebagainya asalkan ianya kempen yang membina. Bukankah ini lebih positif?

Kenyataan yang dibuat oleh Menteri Belia Dan Sukan, Khairy Jamaluddin juga menunjukkan tindakan boikot kurang membantu dan mungkin akan memberi kesan kepada pendapatan negara. Lihat di sini. Ini juga adalah signal dari kerajaan bahawa kempen boikot tidak sesuai untuk dilakukan waktu ini.

Namun, jika mahu boikot juga mohon kempen ini diisytiharkan oleh pemimpin. Jika pemimpin mengisytiharkan untuk boikot then kami akan follow. Jika ianya adalah suara individu atau kelompok tertentu yang mungkin mempunyai agenda tertentu, adalah lebih baik amalan ini ditukar kepada tabiat memilih atau hak individu untuk memilih dan bukan atas dasar boikot.

Di bawah ini saya bawakan tulisan ilmiah dari Ustaz Idris Sulaiman berkenaan isu boikot berserta dalil dan hujah yang sangat konkrit. Tulisan ini sekaligus menjawab tuduhan jahat Dr Maza #Muzabzib si kaki fitnah ke atas diri beliau sebelum ini. Mohon luangkan masa untuk membaca. Membaca menambah ilmu pengetahuan. Jangan hanya pandai komen sahaja tapi membaca pun anda malas. Nanti anda komen padahal jawapan sudah diberikan. Akward.

Allahua’lam…

—————————————————————

BOIKOT BARANGAN ORANG KAFIR MENURUT SYARAK
Oleh: Abu Omar Idris bin Sulaiman
Download Nota: Word | PDF

Dalam keadaan Umat Islam dihina, ditindas dan diperangi oleh musuh-musuhnya daripada kalangan orang kafir seperti mana di Palestin dan di tempat-tempat yang lain, timbul persoalan di kalangan mereka yang cintakan Islam dan ingin membantu saudara Islam mereka yang dizalimi tentang apakah tindakan yang boleh diambil oleh Umat Islam dalam hal ini.

Antara yang sering dilaungkan adalah memboikot barangan orang kafir sebagai hukuman buat mereka dan supaya ekonomi mereka terkesan dan menjadi lemah. Ia akan membuatkan mereka takut dan menghentikan penindasan mereka.

Sejauh manakah kebenaran dakwaan ini dan jika ia berkesan, apakah garis panduan yang perlu diraikan dalam melaksanakannya?

DEFINASI BOIKOT

Enggan berurus dengan seseorang, organisasi, negara dan lain-lain; memulaukan (Kamus Dewan).

DEFINASI BARANGAN

Benda atau perkhidmatan yang dijualbelikan (Kamus Dewan).

PRINSIP-PRINSIP ASAS

Prinsip Pertama: Syarak Membolehkan Bermuamalah (Berurusan) Dengan Orang Kafir dalam Jual Beli

Tidak kira sama ada mereka Kafir Zimmi, Kafir Mu’ahad, Kafir Musta’man mahupun Kafir Harbi[1] selagi mana ia membabitkan suatu yang halal di sisi Syarak. Hal ini tidak dianggap sebagai wala’ (taat setia) terhadap mereka.

Imam Al-Bukhari rahimahullah dalam kitab Sahihnya ada menyebutkan bab berjudul ‘Bab Jual Beli dengan Orang Musyrikin dan Golongan Kafir Harbi’.

Ibnu Abbas radiallahu anhuma meriwayatkan bahawa:

“Rasulullah sallalahu alaihi wasallam telah wafat sedang baju perisainya tergadai dengan seorang Yahudi dengan sebanyak tiga puluh gantang barli untuk keluarganya” (Sahih. Riwayat Al-Nasaai).

Aisyah radiallahu anha pula meriwayatkan bahawa:

“Nabi sallalahu alaihi wasallam telah membeli makanan daripada seorang Yahudi secara hutang” (Bukhari dan Muslim).

Jual beli dengan orang kafir dibolehkan sama ada dengan cara orang Islam pergi ke negara kafir atau orang kafir datang ke negara Islam.

Berkata Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah:

“Sekiranya seseorang itu pergi ke negara orang Kafir Harbi untuk membeli daripada sana hal ini dibolehkan di sisi kami. Ini sebagaimana yang dapat difahami daripada perbuatan perniagaan Abu Bakar radiallahu anhu berniaga ke Tanah Syam semasa hidup Rasulullah sallalahu alaihi wasallam sedangkan ketika itu ia adalah negara Kafir Harbi, dan di samping hadis-hadis yang lain” (Iqtidha’ Al-Siratal Mustaqim, 2/15).

Berkata Ibnu Hajar rahimahullah:

“Dibolehkan bermuamalah dengan orang kafir dalam hal-hal yang tidak sabit haramnya, dan rosaknya akidah kepercayaan mereka dan cara muamalah mereka sesama mereka tidak diambil kira dalam hal ini” (Fathul Bari, 9/280).

Ini adalah prinsip asasnya dalam bermuamalah dengan orang kafir. Walau bagaimanapun, terdapat pengecualian dalam hal ini iaitu:

Tidak dibolehkan bagi orang Islam untuk menjual kepada orang kafir apa yang mereka boleh gunakan untuk memerangi orang Islam. Ini berdasarkan firman Allah,

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ

“Dan tolong menolonglah dalam perkara-perkara kebaikan dan ketakwaan dan jangan tolong menolong dalam hal-hal dosa dan permusuhan” (Al-Maa’idah, 2).

Prinsip Kedua: Cara-Cara Jual-Beli dengan Orang Kafir

Terdapat pelbagai cara barangan orang kafir dibeli pada hari ini. Cara-cara ini perlu dikenal pasti agar hukum yang tepat dapat dikeluarkan buatnya. Dapat disimpulkan bahawa barangan orang kafir dibeli melalui salah satu cara yang berikut:

1. Barangan itu dibeli terus daripada orang kafir yang menjualnya atau yang mengeluarkannya;

2. Barangan itu dibeli melalui wakilnya yang muslim yang bertindak mencari pembeli lalu dia menghubungkan antara pembeli dan penjual. Si wakil muslim itu akan menerima imbuhan daripada syarikat atau kilang jualan itu.

Dalam cara ini, pembeli membayar terus kepada penjual asli. Maka ia adalah seperti cara yang pertama daripada sudut manfaat yang diperolehi daripada jualan atau mudarat yang dihadapi akibat boikot yang akan dirasai oleh syarikat kafir itu secara langsung;

3. Barangan dibeli daripada agen jualan muslim yang mengimport barangan itu atas nama syarikatnya dengan modalnya sendiri.

Apa yang membezakan antara cara ini dan cara yang sebelumnya adalah pengimport muslim ini akan membeli barangan itu lalu menjualnya atas namanya. Berbeza dengan yang sebelumnya, si wakil muslim itu hanya menjadi penghubung antara pembeli dan penjual. Itu sahaja peranannya.

Berbeza dengan dua cara yang sebelum ini, agen jualan muslim ini akan mendapat manfaat daripada jualan atau mudarat daripada boikot secara langsung; dan

4. Belian barangan francais yang pada asalnya dikeluarkan oleh orang kafir lalu kilang atau kedainya dibuka di negara Islam di bawah pemiliknya yang muslim yang memiliki hak atau kebenaran istimewa daripada syarikat induk atas bayaran tertentu yang perlu dibayar kepada syarikat pengeluar induk tersebut secara berkala.

Syarikat muslim ini akan mendapat manfaat daripada jualan atau mudarat daripada boikot secara langsung. Berbeza dengan syarikat kafir pengeluar induk yang hanya mendapat mudarat secara tidak langsung akibat tidak lagi menerima bayaran untuk hak-hak francais tersebut.

Prinsip Ketiga: Jenis Barangan Jualan Orang Kafir

Barangan-barangan jualan secara amnya sama ada yang dijual oleh orang Islam atau kafir tidak lari daripada tiga jenis: 1. Barangan keperluan asas; 2. Keperluan sampingan; atau 3. Kelengkapan.[2]

Tidak dinafikan adanya perbezaan ketara antara ketiga-tiga kategori ini. Syariat Islam membezakan antara keperluan asas dan selainnya. Bahkan sehingga mengharuskan yang haram tatkala darurat dan dalam keadaan mendesak sekiranya nyawa sudah terancam.

Firman Allah,

وَقَدْ فَصَّلَ لَكُمْ مَا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ

“Dia telah menjelaskan apa yang haram buat kamu kecuali apa yang kamu terdesak kepadanya” (Al-An’aam, 119).

Berdasarkan banyak nas-nas Al-Quran dan Hadis, para ulama telah menetapkan kaedah:

الضَرُورَةُ تُبِيحُ المحضُورَة

“Keadaan Terdesak (Darurat) Akan Mengharuskan yang Terlarang (Haram)” (Al-Asybaah Wa Al-Nadhaa’ir oleh Imam Sayuti, 93).

Mereka juga menetapkan bahawa keperluan akan mengambil tempat darurat sekiranya ia melibatkan perkara-perkara yang umum (الحَاجَة تُنَزَّل مَنْزِلَةَ الضَّرُورَة) (Al-Asybaah Wa Al-Nadhaa’ir oleh Imam Sayuti, 97).

Oleh itu, kita perlu membezakan antara barangan keperluas asas seperti beras, barangan keperluan sampingan seperti kenderaan atau barangan kehendak seperti kereta mewah dan seumpamanya.

Perbuatan memboikot barangan keperluan asas jelas boleh mengancam nyawa orang Islam berbanding memboikot barangan sampingan dan kehendak.

Prinsip Keempat: Menutup Jalan Kerosakan ( سَدُّ الذَّرِيعَة )

Ia adalah antara kaedah yang digunakan oleh para ulama. Apa yang dimaksudkan dengan kaedah ini adalah perkara-perkara yang pada asalnya harus boleh menjadi haram sekiranya ia membawa kepada mudarat.

Jalan-jalan yang boleh membawa kepada mudarat ini sama ada ia pasti (قطعي), samar-samar (ظني) atau suatu yang jarang berlaku (نادر) dengan erti kata ia jarang menyebabkan mudarat.

Sekiranya ia pasti (قطعي) membawa mudarat maka para ulama sepakat menyatakan ia haram. Jika ia jarang (نادر) menyebabkan mudarat maka para ulama juga sepakat dalam menyatakan bahawa ia tidak haram dan ia kekal pada hukum asalnya iaitu harus.

Adapun sekiranya ia samar-samar(ظني) iaitu boleh jadi tidak membawa kepada mudarat, di sini para ulama berbeza pendapat sama ada ia haram atau tidak (Ihkaam Al-Fusuul oleh Al-Baji, 690).

Boleh kita simpulkan bahawa dalam keadaan samar-samar (ظني) ia kembali kepada kebaikan (maslahat) dan keburukan (mafsadah) suatu perbuatan itu.

Berkata Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah:

“Jalan-Jalan ini sekiranya ia secara kebiasaannya akan membawa kepada yang haram maka Syarak mengharamkannya secara mutlak… Sekiranya ia hanya kadang-kadang membawa kepada yang haram maka jika tidak ada maslahat yang lebih pada jalan-jalan ini Syarak akan mengharamkannya juga” (Al-Fatawa Al-Kubra, 3/257).

Apa yang dimaksudkan di sini adalah, Syarak sentiasa melihat kepada jalan (cara) yang digunakan untuk sampai kepada sesuatu dalam menentukan hukumnya. Maka jalan-jalan yang membawa kepada yang haram atau makruh akan mengambil hukum yang serupa.

Oleh itu para ulama mengingatkan bahawa dalam menentukan hukum suatu perbuatan manusia, ia hanya boleh ditentukan setelah melihat natijah hasil perbuatan tersebut daripada sudut kebaikan atau keburukannya. Maka suatu perbuatan tidak akan diizinkan walaupun ia boleh mendatangkan maslahat melainkan setelah dilihat kesudahannya agar jangan kebaikan (maslahat) yang diperolehi turut mendatangkan keburukan (mafsadah) yang sama atau lebih daripadanya (Al-Muawaqaat oleh Imam Syatibi, 4/194).

Terdapat dua kaedah yang menjadi sandaran dalam menilai kebaikan dan keburukan sesuatu perbuatan. Dua kaedah ini ialah:

a. Sekiranya suatu perbuatan menjurus kepada keburukan (mafsadah) dan tidak ada kebaikan (maslahat) yang mendominasi perbuatan itu, maka ia dilarang.

Ini kerana Syarak menitip beratkan langkah berjaga-jaga ( الاحتياط ), mengambil langkah tegas ( الأخذ بالحزم ) serta mengelak daripada jalan-jalan yang membawa kepada kerosakan dan keburukan (mafsadah) ( سد الذريعة ) (Al-Muawaqaat oleh Imam Syatibi, 2/364).

Terdapat banyak contoh dalam Al-Quran dan Sunnah tentang hal ini. Seperti mana larangan Syarak membuat binaan atas kubur, wanita bermusafir tanpa mahram, khalwat antara lelaki dan perempuan bukan mahram, berhias buat wanita yang kematian suaminya dalam tempoh iddah, pembunuh mewarisi harta saudaranya yang dibunuh dan lain-lain.

Sebaliknya, sekiranya suatu perbuatan yang secara dasarnya adalah haram tetapi dalam suatu situasi yang tertentu ia boleh membawa kepada kebaikan (maslahat) yang mendominasi perbuatan tersebut, ia dibolehkan.

Contohnya memberi wang tebusan kepada kafir harbi untuk membebaskan orang Islam yang mereka tawan, atau memberi wang kepada seorang yang akan menggunakannya pada jalan yang haram sesudah dia mengugut akan membunuh jika wang tersebut tidak diberikan kepadanya.

b. Dalam menilai kebaikan (maslahat) atau keburukan (mafsadah) suatu perbuatan, cukup dengan sangkaan kuat (غلبة الظن). Tidak perlu sampai yakin (يقين) akan kebaikan atau keburukan yang terhasil daripada perbuatan itu.

Ini kerana menilai kebaikan atau keburukan sesuatu perbuatan hanya dapat dilakukan secara andaian atau anggaran. Adapun menilainya secara tepat, kebiasaannya ia adalah sukar.

Berkata Al-Izz bin Abdul Salam:

“Kebanyakan maslahat dan mafsadah tidak dapat ditentukan kedudukannya secara tepat. Ia hanya dapat ditetapkan secara andaian mengenangkan betapa susahnya menetapkannya secara tepat” (Al-Qawaa’id Al-Sughra, 100).

Prinsip Keenam: Merosakkan Ekonomi Musuh adalah antara Cara Jihad yang Syarie

Nabi sallalahu alaihi wasallam telah menggunakan cara tekanan ekonomi melalui pasukan-pasukan tentera yang diutus untuk menyerang kafilah-kafilah perniagaan orang kafir Quraisy.

Sebagaiman dalam peristiwa Nabi sallalahu alaihi wasallam mengutus 300 anggota tentera berkuda yang dikepalai oleh Abu Ubaidah bin Al-Jarrah radiallahu anhu untuk menyerang kafilah Quraisy (Sahih. Riwayat Abu Daud).

Begitu juga dalam Peperangan Badar yang pada asalnya berlaku akibat Nabi sallalahu alaihi wasallam keluar daripada Madinah untuk mendapatkan kafilah Abu Sufyan (Riwayat Muslim).

Lebih daripada itu, ketika di Mekkah Nabi sallalahu alaihi wasallam pernah mendoakan atas kaum Quraisy agar mereka ditimpakan kemarau dan agar kehidupan mereka menjadi susah.

Berkata Abdullah bin Masud radiallahu anhu:

Apabila Kaum Quraish bertindak derhaka terhadap Rasulullah sallalahu alaihi wasallam dan enggan menerima Islam Baginda berdoa,

اللَّهُمَّ أعِنِّي عَلَيْهِمْ بِسَبْعٍ كَسَبْعِ يُوسُف

“Ya Allah, bantulah aku dengan kemarau seperti mana kemarau (Nabi) Yusof”

Akibatnya penduduk Mekah kekurangan makanan yang teramat sangat sehingga ada yang memakan bangkai. Hal ini berterusan sehingga Nabi sallalahu alaihi wasallam diminta supaya berdoa kepada Allah agar kemarau dihentikan (Sahih. Riwayat Tirmizi).

Jika perkara ini sudah jelas, adalah penting untuk kita kenal pasti bidang-bidang perniagaan atau produk-produk jualan yang boleh dijadikan sebagai fokus dalam boikot agar ia benar-benar memberi impak dan kesan yang diharapkan untuk melemahkan orang kafir yang menindas Umat Islam.

Amat malang sekiranya produk-produk kafir yang perlu diboikot tidak diboikot sebaliknya syarikat francais yang dimiliki muslim pula yang menjadi mangsa. Akhirnya pihak yang sepatutnya dihukum terus bermaharajalela manakala orang yang tidak bersalah pula dizalimi.

Apa yang pasti, bank-bank riba serta syarikat-syarikat media dan hiburan antarabangsa yang sememang dikuasai oleh Yahudi dan Nasrani perlu diboikot. Ini kerana ia menjadi asas kekuatan dan pengusaan mereka terhadap dunia di samping menjadi alat propaganda untuk terus melemahkan Umat Islam. Mata wanga Dolar juga sewajarnya diboikot.

Prinsip Ketujuh: Boikot Berkait Rapat dengan Izin Pemerintah

Antara prinsip yang menjadi pegangan Ahli Sunnah Wal Jama’ah adalah ‘Kewajipan Taat dan Patuh Terhadap Pemerintah Islam dalam Hal-Hal yang Makruf’.

Badan Pembesar Ulama dan Jawatankuasa Tetap Kajian Ilmiah dan Fatwa, Arab Saudi telah diajukan soalan yang berikut:

“Kini kedengaran seruan supaya memboikot barangan dagangan Amerika seperti Pizza Hut, McDonalds dan lain-lain. Adakah kita perlu menyahut seruan ini? Dan adakah urusan jual beli dengan orang kafir di negara kafir harbi dibolehkan? Atau adakah ia hanya dibolehkan dengan orang kafir mu’ahad, zimmi dan musta’man di negara kita sahaja?”

Jawapan:

“Dibolehkan membeli barangan yang halal tidak kira daripada mana jua ia dikeluarkan /u>. Ini kerana asal hukum jual beli adalah harus sebagaimana firman Allah, “Dan Allah menghalalkan jual beli” (Al-Baqarah, 275) dan Nabi sallalahu alaihi wasallam telah membeli daripada orang Yahudi” (Fatwa no. 21776 bertarikh 25.12.1421H).

Syeikh Soleh Fauzan Al-Fauzan hafidahullah, Anggota Badan Pembesar Ulama dan Jawatankuasa Tetap Kajian Ilmiah dan Fatwa, Arab Saudi telah ditanya dengan soalan yang berikut:

“Kini tersebar di akhbar laungan supaya diboikot barangan Amerika dan tidak membeli atau menjualnya. Antaranya apa yang ditulis di salah satu akhbar hari ini bahawa para ulama Islam menyeru kepada boikot dan bahawa hal ini adalah fardu ain wajib atas setiap seorang muslim manakala membeli barangan ini adalah haram dan pelakunya melakukan dosa besar kerana membantu golongan Yahudi dalam memerangi orang Islam. Mohon agar Syeikh menjelaskan hal ini dan adakah seseorang itu akan mendapat pahala kerana melakukannya?

Jawapan:

“Pertama: Saya minta agar diberi satu salinan atau potongan daripada akhbar yang menyebutkan tentang perkara yang dinyatakan oleh si penanya.

Kedua: Ini tidak benar. Para ualam yang muktabar tidak mengeluarkan fatwa melarang membeli barangan dagangan Amerika. Barangan dagangan Amerika masih diimport dan dijual di pasaran orang Islam.

Barangan dagangan ini tidak akan diboikot kecuali jika ada arahan daripada pemerintah menuntut supaya ia diboikot dan supaya mana-mana negara diboikot. Dalam keadaan ini barulah ia perlu diboikot.
Adapun sekadar laungan individu mengharamkan (barangan tertentu); perbuatan ini termasuk dalam mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Allah. Ia tidak dibolehkan” (Al-Fatawa Al-Muhimmah fi Tabsiir Al-Ummah, oleh Jamal bin Furaihan Al-Harithi, 110).

Boikot yang dilakukan dengan izin pemerintah sesudah maklumat dan langkah yang tepat dikenal pasti akan menjamin keberkesanan boikot tersebut di samping memperoleh kerja sama daripada semua pihak; sama ada rakyat jelata yang terdiri daripada pengguna dan pembeli, pihak pengimpot dan penjual, serta penguatkuasaan arahan boikot daripada pemerintah.

Adapun laungan individu atau badan-badan bukan kerajaan supaya diboikot barangan-barangan tertentu, ia hanya akan mengakibatkan perselisihan dan perbalahan di kalangan masyarakat Islam. Bahkan berkemungkinan besar langkah yang tidak tepat akan diambil akibat kurang data dan maklumat di mana akhirnya ia lebih merugikan orang Islam berbanding orang kafir.

HUKUM BOIKOT BARANGAN ORANG KAFIR

Dapat kita simpulkan bahawa hukum boikot berbeza antara satu situasi dengan situasi yang lain iaitu:

Keadaan Pertama: Jika Ia Diarahkan oleh Pemerintah

Jika pemerintah sebuah negara Islam memerintahkan supaya barangan tertentu atau barangan negara-negara tertentu diboikot maka rakyat negara tersebut wajib mentaati arahan tersebut.

Firman Allah,

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ

“Wahai orang yang beriman, taatilah Allah, taatilah RasulNya dan para pemerintah daripada kalangan kamu” (Al-Nisaa’, 59).

Kisah Ka’ab bin Malik radiallahu anhu diboikot (dipulau) oleh penduduk Madinah atas arahan Nabi sallalahu alaihi wasallam dalam riwayat Bukhari dan Muslim boleh dijadikan hujjah dalam hal ini.

Keadaan Kedua: Sekiranya Tiada Arahan daripada Pemerintah

Keadaan ini tidak lari daripada dua situasi:

a. Dia mengetahui secara pasti bahawa harga barangan yang dibeli itu akan membantu orang kafir memerangi orang Islam.

Dalam situasi ini, haram untuknya membeli daripada orang kafir tersebut. Ini kerana ia jelas menjurus kepada membantu orang kafir dalam perkara dosa dan permusuhan yang ditegah Syarak, dan sejajar dengan kaedah menutup jalan-jalan yang membawa kepada yang haram.

Sebagaimana Syarak melarang jualan anggur kepada mereka yang menggunakannya untuk membuat arak, menjual senjata pada zaman fitnah apabila berlaku kekacauan sesama orang Islam dan memberi pinjaman kepada mereka yang akan menggunakannya untuk perkara yang haram.

Hukum ini khas kalau sekiranya dia mengetahui secara pasti sama ada berdasarkan pengetahuannya secara langsung, melalui berita orang yang dipercayainya dan seumpamanya.

Di samping pengetahuan secara pasti (yakin), sangkaan kuat juga mengambil hukum yang sama sebagaimana yang telah dijelaskan sebelum ini.

b. Dia tidak mengetahui secara pasti sama ada harga barangan yang dibeli itu akan menjurus kepada yang haram atau tidak.

Di sini kita mengingatkan bahawa Syarak secara dasarnya membolehkan orang Islam berjual beli dengan orang kafir walaupun dengan kafir harbi yang diperangi.

Di samping itu perlu dilihat kebaikan (maslahat) atau keburukan (mudarat) yang akan terhasil daripada boikot tersebut. Boikot hanya dibolehkan sekiranya kebaikan dan maslahat mendominasi keburukan dan mudarat.

Adapun memboikot barangan orang kafir yang dijual oleh agen jualan muslim atau barangan francais orang kafir yang kilang atau kedainya dimiliki oleh orang muslim, ia jelas memudaratkan peniaga muslim itu berbanding orang kafir.

Tidak dinafikan bahawa terdapat kemungkinan bahawa syarikat pengeluar induk kafir juga akan terkesan sedikit sebanyak. Tetapi di sini kita mengingatkan bahawa kesan mudarat boikot akan dirasai oleh peniaga muslim secara langsung dan secara pasti berbanding syarikat induk kafir yang mungkin akan terkesan dan mungkin tidak. Di sini perkara yang yakin dan pasti perlu diraikan dan didahulukan berbanding perkara yang tidak pasti. Dalam keadaan ini boikot tidak wajar dilakukan kerana mudaratnya lebih kepada orang Islam berbanding orang kafir.

PENUTUP

Semoga dengan penjelasan ini ia akan dapat memberi sedikit sebanyak panduan buat Umat Islam dalam memboikot barangan orang kafir. Orang-orang kafir Yahudi dan Nasrani adalah musuh ketat Umat Islam sejak dahulu hingga sekarang. Dalam masa yang sama Umat Islam perlu bertindak bijak dalam apa jua rancangan dan tindakan mereka. Panduan dan petunjuk Syarak perlu didahulukan dan bukan emosi dan perasaan. Bertindak melulu semata-mata atas perasaan marah dan benci tentu membawa kesan yang buruk. Akhirnya apa yang diharapkan tidak kecapaian mudarat pula yang mendatang.

وَصلَّى الله عَلى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّم

Kajang, 24 Ramadan 1435H / 22 Julai 2014
Idrissulaiman@yahoo.com
Download Nota: Word | PDF
____________

Footnote:

[1] Kafir Zimmi adalah orang kafir yang menetap di negara Islam secara tetap dengan keamanan yang diberikan kepadanya secara berterusan; Kafir Mu’ahad adalah orang kafir yang ada perjanjian dengan orang Islam untuk tidak berperang untuk tempoh yang tertentu; Kafir Musta’man adalah orang Kafir Harbi yang memasuki negara Islam dengan keamanan sementara yang diberikan kepadanya untuk tujuan yang tertentu; dan Kafir Harbi adalah orang kafir yang diperangi dan tidak ada perjanjian perdamaian antara mereka dan orang Islam.

[2] Barangan Keperluan Asas adalah barangan yang ketiadaannya akan mengancam kehidupan manusia. Barangan Keperluan Sampingan adalah barangan yang ketiadaannya akan menyebabkan kesempitan dan kesukaran buat manusia. Barangan Kehendak adalah barangan yang ketiadaannya akan menyebabkan manusia tidak dapat hidup selesa (Al-Muawaqaat oleh Imam Al-Syatibi, 2/8).



Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..



Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

@ustazfathulbari – Ancaman Jahiliyyah & Sunnah Aidilfitri (Khutbah Jumaat)




Komen Abu Aqif: Semoga bermanfaat…



Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..



Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

Dikesempatan ini kami warga UtaraNews.com memohon ampun dan maaf andai kata ada tersalah dan tersilap yang pernah dilakukan sepanjang kita bertemu di medan maya.Sesungguhnya kita berusaha untuk untuk menyampaikan berita-berita terkini dan juga kupasan berkaitan isu-isu tertentu yang mungkin bagi menyentuh hati dan perasaan semua.
Justeru itu bersempena hari baik dan bulan baik ini , kami warga utaranews.com mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua yang selama ini memberikan sokongan kepada UtaraNews.com
Memandangkan esok adalah hari raya maka utaranews.com membawakan kepada anda Panduan dan Cara Solat Sunat Hari Raya Aidilfitri sebagai “refresh” kepada kita semua.
Sebelum itu, kita ketahui dahulu info mengenai solat raya. Dimana solat dua hari raya sama ada Idulfitri atau Iduladha adalah sunat dilakukan secara berjemaah. Menurut As-Syafie, Eid berasal daripada perkataan yang bermaksud kembali kerana sifatnya yang dilakukan secara berulangkali dalam setiap tahun. Solat ini di
syariatkan pada tahun kedua hijrah berdasarkan sirah an-Nabawiah.
Daripada Abu Said al-Khudriyi RA bahawa Rasulullah SAW keluar pada hari raya Idulfitri dan Iduladha menuju ke tempat solat. Perbuatan pertama yang baginda SAW lakukan ialah bersolat dan apabila selesai, maka baginda menghadap ke arah makmum yang sedang duduk. Baginda memuji Allah SWT dan memerintah mereka sesuatu tugas (untuk berjihad di jalan Allah), kemudian setelah selesai Baginda bersurai. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
HUKUM SOLAT HARIRAYA 
Hukumnya adalah sunat muakkad. Ini berdasarkan perbuatan Rasulullah SAW yang tidak pernah meninggalkannya sehingga Baginda wafat. Bahkan Baginda telah menggalakkan para sahabat untuk mengerjakannya apabila tiba waktunya.
Oleh itu setiap umat Islam yang mukallaf lelaki dan perempuan, bermastautin/bermukim atau bermusafir dituntut mengerjakannya. Segala rukun dan syarat serta sunatnya sama seperti solat fardu yang lima, kecuali perkara sunat yang ditambahkan iaitu bertakbir tujuh kali pada rakaat pertama dan lima kali pada rakaat yang kedua. Di antara tiap-tiap takbir itu disertakan dengan bacaan tasbih.
AZAN DAN IQAMAH 
Solat sunat hariraya tidak disunatkan untuk azan dan iqamah. Tetapi memadai bilal menyeru dengan iaitu ‘Marilah Solat Berjemaah’.
WAKTU SOLAT 
Waktu masuk bagi solat hariraya ialah selepas naik matahari pagi sehingga sebelum masuk waktu fardhu Zohor.
KAEDAH PELAKSANAAN SOLAT HARIRAYA 
Solat hariraya mempunyai cara-cara tertentu yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah 
SAW seperti:
Rakaat Pertama
1. Dimulai dengan lafaz Takbiratulihram (Allahuakbar) berserta niat: 
أُصَلِّي سُنَّةَ لِعِيْدِ الْفِطْرِ  رَكْعَتَيْنِ مَأْمُوْمًا لِلَّهِ تَعَالَى
 Usalli sunnatan liAidil Fitri rak’ataini makmuman lillahi ta’ala.
 Ertinya: “Sahaja aku solat sunat Idulfitri dua rakaat tunai (sebagai makmum) kerana Allah Taala.”
2. Membaca doa Iftitah. 
3. Mengangkat tangan dan bertakbir sebanyak 7 kali (seperti takbiratulihram solat fardhu) yang diselang-seli dengan bacaan tasbih:
سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ ِللهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُُ وَاللهُ أَكْبَر 
subhanallah, walhamdulillah, wa la ilaha illallah, wallahu akbar
4. Membaca surah al- Fatihah. 
5. Membaca ayat dari surah al–Quran seperti surah al-A’laa (atau surah yang lain). 
6. Meneruskan solat sehingga selesai rakaat pertama. 
Rakaat Kedua 
1. Dimulai dengan lafaz takbir Intiqalat (takbir permulaan rakaat kedua). 
2. Mengangkat tangan dan bertakbir sebanyak lima kali (seperti takbiratulihram solat fardhu) yang diselang-seli dengan bacaan tasbih.
سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ ِللهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُُ وَاللهُ أَكْبَر 
subhanallah, walhamdulillah, wa la ilaha illallah, wallahu akbar
3. Membaca surah al-Fatihah.
4. Membaca ayat dari surah al-Quran seperti surah al-Ghaasyiyah (atau surah yang lain).
5. Meneruskan solat sehingga selesai rakaat kedua. 
6. Memberi salam. 
KHUTBAH HARIRAYA 
Selepas selesai melakukan solat sunat Hari Raya, akan diadakan Khutbah hari Raya. Di antara dua khutbah itu pula Khatib disunatkan duduk sebentar. Khatib sunat melafazkan takbir dalam khutbah pertama sebanyak sembilan kali dan dalam khutbah kedua sebanyak tujuh kali berturut-turut.
Berikut adalah perkara-perkara yang sunat dilakukan  :
1.Mandi Sunat Hari Raya
2.Memakai pakaian yang terbaik
3.Makan sedikit sebelum keluar ke masjid
4.Menunaikan Solat Sunat Hari Raya Aidilfitri
5.Mendengar Khutbah Raya
6.Pergi dan balik dari masjid mengikut jalan yang berbeza
7.Mengucapkan ucapan Hari Raya
Selamat Hari Raya Aidilfitri .. ~UtaraNews.com

UtaraNews – The News Portal
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

10 Sunnah Hari Raya Aidilfitri – @ustazfathulbari




Komen Abu Aqif: Semoga kita dapat amalkan amalan² sunnah di Aidilfitri. Jika tidak dapat buat semua jangan ditinggal semua amalan sunnah ini. Semoga kehidupan kita sentiasa berlandaskan petunjuk dan sunnah Nabi sallallahu alaihi wasallam. Jika anda semua mendakwa sayangkan Nabi maka, ikutlah petunjuk Nabi ^__^

Berikut adalah 10 sunnah sempena Hari Raya Aidilfitri secara ringkas yang dapat dikongsikan:



Download nota susunan Dr Fathul Bari berkaitan Sunnah Hari Raya Aidilfitri secara lengkap di sini.
Download | PDF



Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..



Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

04.07.2014 – @ustazfathulbari – Sunnah Ramadhan & Perpaduan (Khutbah Jumaat)




Komen Abu Aqif: Raih pahala di bulan Ramadhan dengan melakukan sunnah² mudah. Semoga bermanfaat…



Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..



Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

@ustazfathulbari – @anwaribrahim #Muzabzib Kantoi Fitnah Syed Mokhtar @NoorEhsanuddin




Komen Abu Aqif: Menipu ketika berbahas. Ini adalah tindakan tidak amanah. Datuk Ehsan Harun Rashid, Kota Tinggi, menegur tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengeluarkan fakta yang tidak tepat dan mengelirukan dewan.

Mohon tidak diamalkan budaya Muzabzib dikalangan wakil rakyat supaya rakyat tidak keliru. Cukuplah seorang sahaja yang mengamalkan sikap muzabzib di dalam mengeluarkan kenyataan dan pegangan hidupnya. Kita tidak mahu budaya muzabzib subur dikalangan umat Islam di Malaysia.



Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..



Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

Panas..!! Pensyarah UNIMAP Diugut Bekas Mufti ? @realDrMAZA @DrNashrul




Komen Abu Aqif: Sebelum ini Dr Maza menyelar tindakan JAIS kerana mengambil tindakan ke atas dirinya dan rentetan daripada itu Dr Maza kelihatan berdendam dan bermusuh dengan JAIS bertahun-tahun lamanya. Komplennya banyak dilihat di rakamannya di dalam youtube. Antara komplen-nya seperti video di atas.

Tapi itu dulu. Sekarang sudah lain. Dr Maza kelihatan seperti menjilat ludahnya sendiri. Segala kutukannya terhadap JAIS kini dia sendiri seperti mahu lakukan. Dek kerana tidak boleh dikritik, beliau kelihatan seperti mengugut seorang pensyarah, Dr Nashrul dari Universiti Malaysia Perlis (UNIMAP).

Mentang-mentanglah beliau adalah Ahli Majlis Agama Islam Perlis (MAIPs) dan mempunyai pengaruh yang agak kuat di Perlis, beliau dilihat mengugut pensyarah tersebut dengan kuasa dan pengaruh yang beliau miliki. Saya ingat orang yang tidak berlatar-belakangkan agama sahaja akan lakukan salah guna kuasa seperti ini. Tidak sangka rupanya orang agama juga tidak terlepas dari kemabukan kuasa.

Mujur ini baru sedikit kuasa yang diuji kepada beliau. Bagaimana jika lebih banyak kuasa yang beliau miliki? Mungkin pelbagai kemudaratan yang beliau mampu lakukan. Manakan tidak. Dengan ilmu agama yang dimiliki pun beliau masih kelihatan samseng mengugut orang lain sesuka hati. Ini sangat membimbangkan.

Saya sudah periksa, perkara ini mungkin boleh dilaporkan kepada Biro Pengaduan Awam atau boleh juga diadukan kepada SPRM jika benar² kesalahan salah laku guna kuasa tersebut berlaku. Saya nasihatkan Dr Nashrul supaya melaporkan hal ini terlebih dahulu bagi membolehkan siasatan dilakukan atau bagi mengelakkan keadaan yang tidak elok berlaku.

Baru kena kritik sedikit sudah mengugut. Mana slogan hormati perbezaan pendapat yang dilaung-laungkan? Dr Maza pernah kata jika kerajaan tidak boleh dikritik jangan jadi kerajaan. Kenapa kamu sendiri tidak praktikkan slogan batil kamu ini wahai Dato’ Arif Perkasa Dr. Mohd Asri Zainul Abidin ? Siapa jadi TALIBAN sekarang ?

Benarlah kata Ustaz Rasul Dahri yang kamu ini sememangnya Muzabzib. Cakap tak serupa bikin. Sekejap cakap begini. Sekejap cakap begitu. Sekarang ckp lain. Esok lusa kamu cakap lain. Tak pernah tetap pendirian. Ini adalah pembohongan dan penipuan terang-terangan. Siapa yang kamu cuba tipu sebenarnya wahai Dato’?





Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..



Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

Membedah Kaedah Penulisan Hipokrit @realDrMAZA @anwaribrahim




Komen Abu Aqif : Ada yang bertanya kenapa saya tidak sertakan kenyataan penuh Dr Maza berkenaan teguran lemahnya atau boleh dikatakan teguran lemaunya kepada Anwar Ibrahim. Jika dilihat pada posting yang sebelum ini fokusnya adalah berkenaan Anwar Ibrahim mereka atau mengubah hadith Nabi sallallahu alaihi wasallam. Jadi, saya cuma menyertakan komen Dr Maza yang berkaitan sahaja.

Namun bukan sebab itu sahaja. Ada juga sebab lainnya. Saya ada sebab tersendiri. Satu di antaranya adalah kenyataan penuh Dr Maza itu adalah mengarut.

Saya mahu katakan kenyataan penuh Dr Maza itu adalah seperti sampah tapi takut ada yang akan melenting pula. Jadi, istilah mengarut mungkin agak sopan untuk pembaca yang akidahnya masih mengikut akidah Dr Maza.

Screen shot pertama ini adalah kenyataan penuh Dr Maza berkenaan isu mengubah hadith oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim:



Jangan terkejut. Belum apa² lagi beliau sudah melakukan kesilapan penulisan. Ejaan yang sebetulnya adalah ‘tidak’ bukan ‘tindak’. Sekadar makluman Dr Maza mempunyai Ph.D dan kesalahan sebegini amat biasa untuk pemegang scroll Ph.D. seperti beliau. Bukan sekali dua. Sudah banyak kali. Kagum kan?

Pertama sekali, entah mengapa sebabnya Dr Maza seorang yang dikatakan outspoken, lantang dan kononnya neutral tiba² menjadi seorang yang penakut, bacul dan tidak amanah apabila malu² untuk menyatakan nama Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah individu yang dimaksudkan yang telah mengubah hadith tersebut.

Namun jika isu yang diulas tidak berkaitan dengan kecenderungan politiknya, atau isu yang menguntungkan koceknya, Dr Maza mampu menyebut nama individu tersebut dengan jelas dan terang seumpama menggunakan ‘camera flash’ ketika matahari terik. Jangan ditanya kenapa.



Kedua, Dr Maza kerap meenggunakan ayat ‘saya tidak tahu..’ atau ‘saya tidak pasti..’ atau ‘saya kurang pasti..’ jika isu yang diulas dilihat seakan-akan mempertahankan tokoh² pembangkang. Dr Maza juga dilihat menggunakan ayat sebegini sekiranya ia akan memberi impak negatif kepada parti politik kecenderungan beliau, atau mungkin isu yang ingin diulas akan menganggu kantung koceknya. Atau mungkin saya pun tidak tahu mengapa (pinjam ayat Dr Maza).

Apakah Dr Maza tidak tahu bahawa sekarang sudah masuk tahun 2014. Segala info dihujung jari kita dan boleh didapati dengan hanya beberapa minit sahaja. Bagaimana beliau boleh berkata ‘saya tidak pasti..’ apabila sudah beribu-ribu orang melihat bukti video yang Anwar Ibrahim benar² mereka atau mengubah hadith tersebut seperti di atas.

Dan yang menghairan, jika Dr Maza ‘tidak pasti’ bagaimana beliau boleh memberikan kenyataan? Bukankah perbuatan ini agak tidak beretika. Anda tidak tahu, anda tidak pasti lalu anda memberi komen. Adakah ini adab² dalam memberi komen atau memberi pendapat?



Tapi jangan anda semua salah sangka. Bukan di setiap komen atau pandangan Dr Maza ‘tidak tahu’ atau ‘tidak pasti’. Jika sesuatu isu menguntungkan dirinya, disaat itu Dr Maza akan menjadi orang yang paling tahu dan paling yakin dalam dunia. MasyaAllah. Bukankah ini ajaib. Seperti ada karamah gitu.



Ketiga, saya kurang pasti apa kaitan pemalsuan hadith yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim dengan ulama muda sebuah parti seperti yang dimaksudkan oleh Dr Maza. Di sinilah part yang paling bercelaru. Dr Maza memasukkan semua isu dalam ayat ini. Paling mengarut dan tidak tahu apa hala tuju penulisan ini.

Isunya adalah pemalsuan hadith. Soal cara memahami hadith pula adalah isu yang lain. Apa kena mengenanya dengan harga barang naik dan pencatuan air dengan isu pemalsuan hadith? Beginikah penulisan pemegang scroll Ph.D.?

Saya cuma boleh tersenyum membaca tulisan bercelaru Dr Maza dan tidak sangka beliau boleh jadi sebegini rupa. (Hehehehe)

Keempat dan akhir sekali walaupun tulisan Dr Maza bercelaru teguran tetap diberikan kepada entah siapa (kerana tiada nama dinyatakan).

Nasihat saya untuk Dr Maza, janganlah takut untuk menegur Datuk Seri Anwar Ibrahim atau mana² tokoh pembangkang atau ustaz-ustaz pro pembangkang yang lain. Selain Anwar Ibrahim, ramai lagi ustaz-ustaz pembangkang yang masih menjaja hadith palsu.

Dr Maza, janganlah takut untuk menyatakan namanya seperti mana anda membalun-balun orang lain dengan menulis nama-nama mereka di wall-wall anda. Jangan bersikap hipokrit wahai Dr Maza. Bertaubatlah kamu dan berhentilah dari menjadi hipokrit.

Ustaz Azhar Idrus juga antara tokoh terkenal yang menyebarkan hadith palsu dan videonya masih tersebar luas di youtube tapi Dr Maza masih senyum gembira

Karpal Singh Maut Dalam Kemalangan Jalanraya

@realDrMAZA Ucap ‘Tahniah’ Di Atas Kematian @KarpalSinghDAP

@realDrMAZA Silap ‘Tahniah’. Yang Sebenarnya ‘Takziah’ Kepada Keluarga Karpal Singh

Haram Tunduk Hormat Kepada Jenazah @KarpalSinghDAP

Hadith Palsu: @anwaribrahim Sedang Menempah Neraka

@realDrMAZA Balun @anwaribrahim Ubah Hadith

Membedah Kaedah Penulisan Hipokrit @realDrMAZA @anwaribrahim



Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..



Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

Dr. Syafiq Reza Basalamah – Anjing² Di Negeriku Sama Seperti Kamu




Komen Abu Aqif: Video kredit to Dokumentari Kuliah. Semoga bermanfaat…



Video pendek akan di-update kemudian. InsyaAllah



Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..
Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

@realDrMAZA Silap ‘Tahniah’. Yang Sebenarnya ‘Takziah’ Kepada Keluarga Karpal Singh




Komen Abu Aqif : Posting sebelum ini Dr Maza dengan tidak semena-mena mengucapkan ‘tahniah’ di atas kematian mendiang Karpal Singh. Rupa-rupanya itu adalah kesilapan dalam menaip. Beliau telah pun membetulkan kesilapan tersebut namun tiada permohonan maaf langsung dibuat kepada keluarga mendiang Karpal Singh. Saya menyarankan Dr Maza dengan segera memohon maaf kepada keluarga mendiang supaya keluarga mereka yang di dalam kesedihan tidak bertambah terguris hari mereka.



Dan di sini telah membuktikan betapa tidak konsistennya Dr Maza dalam sesuatu perkara. Sikapnya yang muzabzib tidak berubah lagi. Mengambil mudah dalam semua perkara sehingga perkara yang boleh menyentuh hati dan perasaan keluarga si mati pun diambil mudah.

Dan kami harap Dr Maza dapat mengambil iktibar dalam hal ini. Semua manusia melakukan kesilapan. Beliau juga kerap menghentam orang lain bila berlaku kesilapan namun tidak boleh dirinya dikritik apabila kesilapan berlaku kepada diri beliau. Tindakan seperti ini adalah jumud dan tidak profesional malah tidak cocok dengan seorang yang memegang scroll Ph.D.

Jika zaman dahulu, perawi hadith jika kerap melakukan kesilapan seperti ini, riwayatnya tidak boleh diterima. Tertolak sama sekali. Mungkin ini adalah petunjuk kepada kita bahawa, segala pendapat Dr Maza sekarang boleh diragui. Asyik salah posting sahaja. Ini bukan posting seorang Ph.D. Sudah terlalu kerap beliau melakukan kesilapan dalam posting yang boleh mengundang fitnah. Bertaubatlah wahai Dr Maza.

Karpal Singh Maut Dalam Kemalangan Jalanraya

@realDrMAZA Ucap ‘Tahniah’ Di Atas Kematian @KarpalSinghDAP

@realDrMAZA Silap ‘Tahniah’. Yang Sebenarnya ‘Takziah’ Kepada Keluarga Karpal Singh



Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..



Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

@ustazfathulbari – PAS Berjaya Mengelirukan Umat Islam Berkenaan Hudud





Komen Abu Aqif: Mereka berjaya kelirukan umat Islam pasal hudud. Sudahlah umat Islam keliru pasal hudud, mereka janji nak laksanakan hudud pun tak buat-buat sampai sekarang. Rupanya modal pilitik sahaja. Hmm…



Dr Fathul Bari – Cabaran Umat Akhir Zaman (Full)
http://www.abuaqifstudio.com/2014/03/ustazfathulbari-cabaran-umat-akhir.html

Segmen Terpilih:

Dr Fathul Bari – Ideologi Anti Hadith
http://www.abuaqifstudio.com/2014/03/ustazfathulbari-ideologi-anti-hadith.html

Dr Fathul Bari – Jampi Bomoh Vs Jampi Sunnah
http://www.abuaqifstudio.com/2014/03/ustazfathulbari-jampi-bomoh-vs-jampi.html

Dr Fathul Bari – Insiden MH370 Berlaku Kerana Penjarakan Anwar Ibrahim
http://www.abuaqifstudio.com/2014/03/ustazfathulbari-insiden-mh370-berlaku.html

Dr Fathul Bari – Perlaksanaan GST
http://www.abuaqifstudio.com/2014/03/ustazfathulbari-perlaksanaan-gst.html

Dr Fathul Bari – Menjual Agama
http://www.abuaqifstudio.com/2014/03/ustazfathulbari-menjual-agama.html

Dr Fathul Bari – PAS Berjaya Mengelirukan Umat Islam Berkenaan Hudud
http://www.abuaqifstudio.com/2014/03/ustazfathulbari-pas-berjaya.html

Dr Fathul Bari – Sumpah Laknat Saiful Bukhari (Mubahalah)
http://www.abuaqifstudio.com/2014/03/ustazfathulbari-pas-berjaya.html

DR Fathul Bari – Serahkan Urusan MH370 Kepada Kerajaan
http://www.abuaqifstudio.com/2014/03/ustazfathulbari-serahkan-urusan-mh370.html

Dr Fathul Bari – Raja Bomoh Mahu Tampar KJ
http://www.abuaqifstudio.com/2014/03/ustazfathulbari-raja-bomoh-mahu-tampar.html



Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..
Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

@ustazfathulbari – Cabaran Umat Akhir Zaman – 14.03.2014 (Full)





Komen Abu Aqif: Semoga bermanfaat…





Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..
Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

@ustazfathulbari – Perlaksanaan GST





Komen Abu Aqif: Semoga bermanfaat…





Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..
Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

@ustazfathulbari – Menjual Agama





Komen Abu Aqif: Semoga bermanfaat





Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..
Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

Edisi Bongkar: Raja Bomoh Pembangkang Punya ? @ustazfathulbari @Dr_Fadlan





Komen Abu Aqif: Betul ke dengar khabar bomoh ni sebenarnya pembangkang punya? Dengar cerita pembangkang kelepet dia pergi ke KLIA untuk cari MH370 tu? Apa pun khabar yang sedang berlegar sekarang ni kita tolak semua ke tepi. Perkara yang kita mesti tahu adalah kita kena tinggalkan semua perkara khurafat tahayu syirik seperti ini once and for all.



Lama sangat dah benda ni. Mohon semua ambil tanggungjawab sebarkan kepada kawan², saudara mara, jiran², pakcik, makcik, mak, ayah, adik, kakak, abang dan sapa² yang mampu yang sebenarnya amalan pembomohan ini adalah haram, berdosa dan boleh membawa kepada kekufuran.

Alasan upacara bomoh dapat menyelesaikan kes misteri bukanlah lesen untuk kita menghalalkan upacara seperti ini. Ia tetap haram dan berdosa. Jakim pun sudah mengeluarkan fatwa dan kenyataan media berkenaan hal ini. Harap semua umat Islam peka dengan masalah akidah seperti ini.



PUTRAJAYA – Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Malaysia (Ilmu), Fathul Bari Mat Jahaya menggesa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) memandang serius pembabitan bomoh dalam usaha mencari pesawat MAS yang hilang sejak Sabtu lalu.

“Mohon Jakim memandang serius isu penglibatan bomoh-bomoh dalam mencari MH370 pelbagai versi.

“Ada tikar terbang zam-zam ala kazam, labu, kelapa, teropong, bubu dan sebagainya,” katanya dalam akaun Twitternya, hari ini.

Sebelum ini, media melaporkan balai ketibaan Lapangan Terbang Antarabangsa (KLIA) gempar seketika dengan kemunculan seorang lelaki yang mendakwa sebagai ‘Raja Bomoh Sedunia Nujum VIP’ yang kononnya mampu membuat ramalan lokasi pesawat MAS penerbangan MH370 yang dilaporkan hilang.

Terbaru, KLIA lagi sekali digemparkan dengan penyebaran gambar dengan kehadiran sekumpulan tiga lelaki memakai sut lengkap untuk memulakan ritual mengesan pesawat tersebut.




KENYATAAN MEDIA
KETUA PENGARAH
JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA
BERKENAAN PENGHARAMAN PENGGUNAAN KHIDMAT BOMOH YANG BERTENTANGAN SYARAK DALAM PENCARIAN MH370

Terlebih dahulu marilah sama-sama kita menginsafi bahawa sesungguhnya kekuasaan ALLAH meliputi semua ciptaanNya. Apabila Allah menghendaki sesuatu, maka Dia hanya memerintahkannya sahaja, begitulah hebatnya kekuasaan ALLAH SWT. Sebagai manusia yang diciptakan olehNya, Dia menguji kita dengan pelbagai ujian demi untuk kesempurnaan manusia itu sendiri. Allah tidak akan menguji manusia di luar kemampuannya. DIA menguji kita dengan pelbagai dugaan dalam taraf kemampuan manusia dan setelah disediakan dengan segala alat kelengkapan pada diri manusia itu sendiri.

JAKIM menyelar usaha pihak-pihak yang mendapatkan khidmat bomoh dalam usaha pencarian pesawat MH370 yang secara jelas adalah bertentangan dengan Islam. Hukum mengamalkan pengubatan alternatif atau kaedah perbomohan adalah harus di dalam Islam namun mestilah tidak bertentangan dengan syarak. Jakim telah terlebih dahulu mengeluarkan Garis Panduan Perbomohan Menurut Islam untuk diteliti dan difahami oleh masyarakat dan ia boleh diakses melalui laman web Jakim di www.islam.gov.my.

Walaupun kita amat sedih dengan ujian yang sedang menimpa kita. Tatkala pelbagai usaha yang telah kita lakukan oleh pihak berkuasa dan dengan pelbagai jenis teknologi dan aset sama ada dari negara kita dan dari negara-negara luar yang sudi menghulurkan tangan, kita masih menemui jalan buntu tanpa sebarang petunjuk dalam tempoh 3 hari ini. Namun kita tidak boleh berputus asa dan wajib terus memohon pertolongan Allah swt.

Dalam satu Mesyuarat panel Kajian Akidah Jakim pada 22 hingga 23 November 2004 telah memutuskan bahawa rawatan perbomohan Ibrahim Mat Zin adalah bercanggah dengan aqidah Islam kerana mengandungi unsur-unsur syirik, khurafat serta penipuan. Jika dilihat dari sudut alat-alat yang digunakan beliau pula menggambarkan bahawa bahawa Raja Bomoh ini menggunakan unsur khurafat dan tahyul yang ditolak dalam Islam. Panel menjelaskan bahawa Islam adalah saintifik dan menolak segala perbuatan tahyul dan khurafat.

Mana-mana pihak juga adalah dilarang mengelirukan masyarakat dengan penggunaan kalimah arab sebagai cara untuk menunjukkan ia adalah bertepatan dengan syarak sedangkan hakikatnya pengamalan, bacaan dan prosedur yang digunakan adalah jelas bertentangan dengan syarak.

Sehubungan dengan itu, saya mengingatkan semua msyarakat khasnya umat Islam agar tidak terpengaruh dan/atau mengamalkan upcara perbomohan yang jelas bertentangan dengan Islam. Ia bukan sahaja satu usaha yang sia-sia malah boleh mengundang kemurkaan Allah swt.

Umat islam harus menyakini bahawa ALLAH swt adalah sebaik- tempat bergantung dan bertawakkal. Setelah segala usaha pencarian dengan upaya manusia melalui ilmu sains, kepakaran dan teknologi sedang giat dijalankan maka kita sebagai hamba Allah harus terus berdoa bermohon kepada Allah yang maha Kuasa. Saya yakin kita akan berjaya temui petunjuk terhadap misteri kehilangan pesawat ini atas izinNya jua.

Sekian, terima kasih.
BERKHIDMAT UNTUK AGAMA DAN NEGARA
‘Saya Yang Menurut Perintah’

DATO’ HAJI OTHMAN BIN MUSTAPHA
12 Mac 2014



Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..
Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

IKLAN BERBAYAR: Madu Sidr Yaman Terbaik Dunia Murah





Komen Abu Aqif: IKLAN BERBAYAR: More Info klik sini.







Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..
Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

@ustazfathulbari – Suami Beri Anak Bini Makan Hasil Nombor Ekor





Komen Abu Aqif: Semoga mereka² yang kaki ekor tu dapat memberhentikan diri dari main ekor. Main la benda lain. Main bola ke. Main ping pong ke..



Video Penuh: 23.12.2013 – @ustazfathulbari – Ceramah Perdana Sanglang
http://abuaqifstudio.blogspot.com/2014/02/video-penuh-23122013-ustazfathulbari.html

Segmen Terpilih:

@ustazfathulbari – Penipu Dan Penjual Agama
http://abuaqifstudio.blogspot.com/2014/02/ustazfathulbari-penipu-dan-penjual-agama.html

@ustazfathulbari – Mendidik Anak
http://abuaqifstudio.blogspot.com/2014/02/ustazfathulbari-didik-anak-takutkan.html

@ustazfathulbari – Didik Anak Takutkan Allah. Bukan Takut Hantu
http://abuaqifstudio.blogspot.com/2014/02/ustazfathulbari-didik-anak-takutkan.html

@ustazfathulbari – Suami Beri Anak Bini Makan Hasil Nombor Ekor
http://abuaqifstudio.blogspot.com/2014/02/ustazfathulbari-suami-beri-anak-bini.html



Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..
Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

[Iklan] Mouse Yang Boleh Scan. Canggih..!!





Komen Abu Aqif: Ini adalah iklan. Bukan video ceramah ^__^

Tolong iklan untuk Pustaka Ilmu Islam. Mouse ni boleh scan. Gosok je apa pun dokumen terus scan. Senang btul. Saya dah guna. Memang best. Tak perlu scanner yang besar². Kalau kerja yang selalu travel tu memang berbaloi. Fungsi mouse sama je cuma ditambah scanner pada mouse tu.

Kalau berminat sila lihat iklan mereka di Pustaka Ilmu Islam.







Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik “Syndication” di sebelah kiri
- Klik “Grant Permissions
- Klik “Add Facebook Target” dan klik “Add

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..
Abu Aqif Studio
Klik Sumber Blog diatas untuk layari lain-lain artikel laman web tersebut. Hanya blog popular ranking Alexa kurang dari 100,000 yang menyokong Umno disiarkan oleh admin.

Copyright © 2013. All Rights Reserved.